اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بلوف یا رویای واقعی؟

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران: اینترنت ماهواره ای یکی از انواع روش های دسترسی به شبکه اینترنت می باشد که از طریق ارتباطات ماهواره ای برقرار می شود. اینترنت ماهواره ای بیشتر برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به اینترنت زمینی و معمولی امکان پذیر نمی باشد یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است.

اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بلوف یا رویای واقعی؟

با استفاده از این سرویس، شما قادر خواهید در سرعت های بسیار بالایی اقدام به ارسال و دریافت داده نمایید. اینترنت ماهواره ای انواع مختلفی دارد که در این مطلب قصد داریم در رابطه با انواع اینترنت ماهواره ای صحبت نموده و به بررسی روش های راه اندازی آن بپردازیم.

روزنامه فناوران امروز سه شنبه 6 مرداد 99 در گزارشی از امکان اتصال ایرانی ها به اینترنت ماهواره ای و آزاد خبر داد و نوشت:

* شرکت آمریکایی اسپیس ایکس که قصد ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای به سراسر جهان را دارد، به زودی ارائه اینترنت را به صورت آزمایشی آغاز خواهد کرد و به همین دلیل ارسال درخواست از ایران برای استفاده از خدمات اینترنت ماهواره ای را در وبسایت پروژه اینترنت ماهواره ای خود ممکن نموده است.

* پیش تر نحوه ارسال درخواست در این وبسایت بر اساس لیست کشور ها بود که نام ایران در لیست قرار نداشت، اما در حال حاضر از طریق گوگل مپ امکان انتخاب ایران نیز وجود دارد.

* اسپیس ایکس تا به امروز طی چندین مأموریت پرتاب، صد ها ماهواره اینترنتی را تحت پروژه ای موسوم به استارلینک (Starlink) در مدار قرار داده است. اکنون با مراجعه به وبسایت استارلینک می توان با وارد کردن آدرس محل زندگی از آخرین به روزرسانی های مرتبط با پروژه ماهواره های اینترنتی اسپیس ایکس و دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره ای این شرکت در نواحی مختلف جهان از جمله ایران مطلع شد.

* پس از ارسال درخواست، کاربر ایمیلی از طرف اسپیس ایکس دریافت می کند که در آن به تلاش این شرکت برای ایجاد دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت در سراسر جهان اشاره شده است؛ تلاشی که به خصوص برای بهره مندی مردم در مناطقی صورت می گیرد که دسترسی آن ها به اینترنت با مشکل روبرو است و یا استفاده از آن گران تمام می گردد.

* در این پیام خطاب به کاربر آمده که در صورت قرار دریافت ناحیه سکونت وی در مناطق تحت پوشش نسخه آزمایشی این خدمات، اطلاع رسانی در این مورد انجام خواهد شد. همچنین کاربر در مورد پیشرفت های پروژه استارلینک در آینده اخباری را دریافت می کند. گفتنی است اسپیس ایکس قصد دارد اواخر تابستان جاری ارائه اینترنت را به صورت آزمایشی به برخی از کاربران منتخب آغاز کند.

اینترنت ماهواره ای چیست و انواع روش های راه اندازی و نصب آن کدامند؟

کاربران اینترنت با استفاده از امکانات متعددی قادر به اتصال به اینترنت و استفاده از منابع موجود می باشند. استفاده از خطوط تلفن معمولی، مودم کابلی، خطوط DSL، اینترنت بدون کابل، نمونه هائی در این زمینه می باشند. در صورتیکه کاربران اینترنت قادر به استفاده از هیچکدام از وسایل ارتباطی فوق نباشند (اینترنت ماهواره ای بیشتر برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به اینترنت زمینی و معمولی امکان پذیر نمی باشد یا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است)، امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای وجود خواهد داشت.

اینترنت ماهواره ای از خطوط تلفن و یا سیستم های مبتنی بر کابل برای برقراری ارتباط استفاده نمی کند. در این نوع سیستم ها از یک بشقاب ماهواره ای برای ارسال و دریافت اطلاعات (دو طرفه) استفاده می گردد. معمولا در این نوع سیستم ها سرعت ارسال اطلاعات معادل یک دهم سرعت دریافت اطلاعات است. مودم های کابلی و خطوط DSL نسبت به اینترنت ماهواره ای دارای سرعت بمراتب بیشتری در رابطه با دریافت اطلاعات می باشند. سرعت اینترنت ماهواره ای ده برابر سرعت یک مودم معمولی است. اینترنت ماهواره ای به سه دسته کلی تقسیم می گردد که عبارت است از:

1-اینترنت ماهواره ای آفلاین

اینترنت ماهواره ای آفلاین که به اینترنت ماهواره رایگان نیز معروف است، نوعی روش دسترسی به اینترنت است که در آن به خرید اکانت و پرداخت پول در ازای دریافت خدمات اینترنتی نیاز نبوده و نوعی اینترنت رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. البته به دلیل ماهیت اینترنت ماهواره ای آفلاین، نمی توان روی اینگونه سرویس، نام معین اینترنت را قرار داد چرا که در این نوع از اینترنت، کاربران مجبورند فقط اطلاعاتی را دریافت نمایند که توسط دیگر کاربران اینترنت ماهواره ای آنلاین، دانلود شده است. به عبارت دیگر، شما با استفاده از یک کارت DVB و دیش و LNB، قادر به استفاده از خدماتی خواهید بود که دیگر استفاده نمایندگان اینترنت ماهواره ای از آن استفاده برده اند، می باشید.

این روش به دانلود آفلاین نیز معروف است. اصول کار این روش به این صورت است که ابتدا یک کارت DVB تهیه نموده و سپس دیش و LNB خود را به سمت ماهواره مربوطه تنظیم می نمایید. حال شما به یک سری نرم افزار ویژه این کار، مثل نرم افزار Skynet نیاز خواهید داشت تا از طریق آن بتوانید فایل هایی را که دیگران با استفاده از اکانت اینترنت ماهواره ای خود دریافت نموده اند، دریافت نمایید. با استفاده از این ابزار و به ویژه این نرم افزار شما خواهید توانست بدون پرداخت هزینه اینترنت و اتصالات ADSL یا وای فای، تنها از طریق کارت DVB و دیش ماهواره ای، اقدام به دریافت صد ها گیگ فایل، اعم از صوت، تصویر، ویدیو و یا هر چیزی را که انتخاب نموده باشید، با سرعتی بالای 4 مگابایت در ثانیه دریافت نمایید. البته این سرعت دریافت، بستگی به اکانتی دارد که یوزر مربوطه از آن استفاده می کند.

به عبارت دیگر در این نوع از اینترنت ماهواره ای، شما با استفاده از ترفندی خاص از مک آدرس هایی استفاده می کنید که کاربران اصلی و دارای اکانت استفاده می نمایند و فایل هایی را که آن ها دانلود می نمایند را دانلود می کنید. به همین دلیل است که استفاده از واژه اینترنت، برای این سرویس، چندان درست نیست و دانلود آفلاین گزینه مناسب تری می باشد.

2- اینترنت ماهواره ای آنلاین یک طرفه (One Way)

این روش دسترسی به اینترنت فقط به صورت دریافت یا ریسیو بوده و برای ارسال یا سند، نیاز به داشتن یک خط اتصال دایل آپ یا ADSL می باشد. مشکل اصلی این نوع از اینترنت ماهواره ای دقیقا همین مورد می باشد که باید برای ارسال و سند از اینترنت معمولی استفاده نمود که از سرعت کمتری برخوردار می باشد. اما در دریافت داده ها و ریسیو، از سرعت خوبی برخوردار خواهیم بود.

مورد دیگری که در استفاده از این نوع اینترنت وجود دارد، این است که برای استفاده از آن باید از قبل اقدام به تهیه یک اکانت نموده باشید. شرکت های زیادی در این زمینه وجود دارند که اقدام به ارائه اکانت های دسترسی به اینترنت ماهواره می نمایند. شما برای برقراری اتصال به اینترنت با استفاده از این روش، نیاز به دیش، LNB، کارت DVB، اتصال ADSL و اکانت مربوطه، دارید که چندان مقرون به صرفه نمی باشد. چراکه اکانت های اینترنت ماهواره ای بسیار گران بوده و به سادگی قابل دریافت نیست.

البته شرکت هایی در این خصوص پدید آمده اند که اینترنت ماهواره ای یک طرفه را در ایران با قیمت های بسیار کمتری راه اندازی می نمایند. استفاده از این نوع اینترنت ماهواره ای برای کسانی که نیاز به دانلود با سرعت بالایی دارند، بسیار کاربردی خواهد بود. برخی از شرکت های ارائه دهنده این نوع اینترنت، سرعت دانلود ارائه شده را بین 30 تا 60 مگابایت بر ثانیه اعلام می نمایند که رقمی بسیار بالا می باشد و کاربران زیادی را نیز به خود جذب می کند.

3- اینترنت ماهواره ای آنلاین دو طرفه (Two Way)

آخرین نوع اینترنت ماهواره ای که در این مطلب در رابطه با آن بحث خواهیم نمود، اینترنت ماهواره ای دو طرفه می باشد که برای راه اندازی آن نیاز به فراهم آوری ابزار و همچنین اخذ مجوز های لازم می باشد. این نوع از اینترنت ماهواره ای، معمولا برای استفاده های شخصی به کار نمی رود و بیشتر در دستگاه های دولتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اینترنت ماهواره دو طرفه، نیاز به دیش و LNB مخصوص داشته و برای استفاده از آن باید از مجوز های لازم را از مراجع قانونی ذیربط، تهیه نموده باشید. در این نوع از اینترنت ماهواره ای، نیازی به خط ADSL برای قسمت سند داده نمی باشد و هر دو بخش سند و ریسیو از طریق ماهواره انجام پذیر است.

استفاده از این نوع اینترنت، اگرچه از سرعت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود، اما از آنجا که برای راه اندازی آن، نیاز به تهیه ابزاری بسیار گران قیمت می باشد، چندان به صرفه نخواهد بود و معمولا به دلیل محدودیت های قانونی در این خصوص، در استفاده خانگی و شخصی، چندان کاربردی نمی باشد.

چرا از اینترنت ماهواره ای استفاده می کنیم؟

تنها دلیل این که چرا از اینترنت ماهواره ای استفاده می کنیم، این است که شاید شما در مکانی زندگی می کنید که سایر گزینه های اتصالات اینترنت مانند کابل و DSL در دسترس نیست و ثبت نام اینترنت به روشی دیگر برای شما مقدور نمی باشد. اگر شما از اتصال اینترنتی Dial-up استفاده می کنید، اینترنت ماهواره ای یک ارتقاء برای آن خواهد بود، زیرا سرعت اینترنت ماهواره ای به طور قابل توجهی سریع تر است؛ بنابراین در جواب سوال اینکه بین سرویس اینترنت Dial-up و اینترنت ماهواره ای کدام یک بهترین سرویس اینترنت می باشد؟ می توان پاسخ داد که از نظر سرعت اینترنت، اینترنت ماهواره ای تجربه سرعت بیشتری را به کاربر می دهد

به غیر از این دلیل، دلایل زیادی برای استفاده از اینترنت ماهواره ای وجود ندارد. در ادامه بامطالعه مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای دلیل آن را متوجه خواهید شد.

معایب اینترنت ماهواره ای

آب وهوا بر جهت سیگنال اثر می گذارد؛ در طول شرایط بد آب وهوایی مانند باد های شدید یا باران های طوفانی، شما باید انتظار اینترنت ظعیف را داشته باشید؛ فرض بر این است که شما همیشه اینترنت دارید.

تاخیر ضعیف یا نرخ پینگ (ping) بالا؛ نرخ پینگ و تاخیر اساسا یکی هستند. هر دو مورد، مدت زمانی که طول می کشد تا دو کامپیوتر، دستگاه، سرویس یا سرور در یک شبکه ارتباط برقرار نمایند، آزمایش می نمایند.

در مورد اینترنت ماهواره ای، نرخ پینگ مربوط به چگونگی سرعت ارسال و دریافت فایل ها است. زمانی که شما باید دیتایی را به فضا، ISP ارسال کنید و دوباره برگردد، اینترنت ماهواره ای تاخیر ضعیف یا میزان پینگ بالایی دارد؛ بنابراین اگر شما یک gamer هستید یا نیاز دارید که از سرویس های VoIP استفاده کنید، اینترنت ماهواره ای برای شما مناسب نیست.

مانع های کوچک می توانند سیگنال را تحت تاثیر قرار بدهند، بشقاب شما باید به سمت جنوب (در جهت سایر بشقاب های ماهواره ای) باشد و هر چیزی در جهت سیگنال ظرف شما واقع شده است، مانند شاخه ها یا ساختمان ها، می توانند بر کیفیت سیگنال اثر بگذارند. اگر در جنگل زندگی می کنید، این اتصال اینترنتی می تواند مشکل بزرگی برای شما باشد.

محدودیت های پهنای باند؛ هر ماه شما پهنای باند زیادی خواهید داشت که می توانید از ان استفاده کنید، پیش از آن که ISP از میزان آن بکاهد. این امر مطابق با سیاست منصفانه استفاده آن ها است. در عوض آن برخی ISP ها پهنای باند روزانه معین می نمایند، که کمی بهتر است، زیرا اگر شما پهنای باند خود را به صورت زودهنگام مصرف می کنید، دیگر لزومی ندارد که صبذ کید تا ماه تمام گردد.

VPN ها با اینترنت ماهواره ای سازگار نیستند؛ زیرا آن ها به تاخیر کم و پهنای باند بالا نیاز دارند که کاملا متناقض با اینترنتی است که از طریق ماهواره دریافت می کنید.

اینترنت ماهواره ای نسبتا گران است؛ شما برای پرداخت هزینه اینترنت با سرعت 2 مگابایت بر ثانیه، مبلغی در حدود 100 دلار در هر ماه پرداخت خواهید کرد. این هزینه 2 برابر هزینه ماهیانه اتصال اینترنتی کابل با سرعت 25 برابر بهتر است.

مزایای اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای سریع تر از Dial-up است؛ البته این مزیت به پکیجی که خریداری می کنید، بستگی دارد. اما شما می توانید این انتظار را داشته باشید که اینترنت ماهواره ای شما 10 تا 35 برابر سریع تر از اینترنت Dial-up باشد.

اتصالات اینترنت ماهواره ای می توانند مصارف بالای پهنای باند را مدیریت نمایند؛ بنابراین سرعت یا کیفیت اینترنت شما نباید تحت تاثیر تعداد زیاد کاربران یا زمان های اوج مصرف قرار بگیرد.

برای اینترنت ماهواره ای شما به یک خط تلفن نیاز ندارید.

همان طور که مشاهده کردید، معایب اینترنت ماهواره ای بسیار بیشتر از مزایای آن است به همین دلیل در حال حاضر نمی توان آن را به عنوان بهترین سرویس اینترنت دانست. این اتصال اینترنتی بهترین یا معقول ترین گزینه نیست و به طرز عجیبی گران است. برخی از هزینه ها ممکن است به خاطر تکنولوژی باشند، امام این چیزی است که تقاضا و عرضه می گردد. در همه مکان ها عرضه زیادی برای اینترنت وجود ندارد؛ بنابراین تقاضا وهزینه ها دحال افزایش هستند تا این مسئله را منعکس نمایند.

همان طور که گفته شد، زمانی که اینترنت ماهواره ای تنها گزینه ای است که در اختیار دارید، عیب جویی کردن از آن یا نکوهش آن کار دشواری است. اگر شما به اتصالات اینترنتی DSL یا کابل دسترسی دارید، باید که یکی از آن ها را در عوض اینترنت ماهواره ای انتخاب کنید. اینترنت ماهواره ای سریع تر از Dial-up است و این نوع اتصال اینترنتی، دسترسی به اینترنت را برای نواحی که به سایر اتصالات اینترنتی دسترسی ندارند، فراهم می کند؛ و به عنوان کلام آخر، داشتن اینترنت ماهواره ای بهتر از این است که هیچ دسترسی به اینترنت نداشته باشید.

منبع: گجت نیوز، روزنامه فناوران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1450

به "اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بلوف یا رویای واقعی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت ماهواره ای در ایران؛ بلوف یا رویای واقعی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید