ستاره مرموز که از 30 سال پیش بی وقفه چشمک می زند!

به گزارش هنجس بلاگ، دیجیاتو نوشت: دانشمندان به تازگی یک ستاره نوترونی در فاصله 15000 سال نوری در فضا کشف نموده اند که بیش از 30 سال است هر 22 دقیقه یکبار چشمک می زند و امواج رادیویی از خود ساطع می نماید.

ستاره مرموز که از 30 سال پیش بی وقفه چشمک می زند!

ستاره های نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی را مگنتار می نامند. جالب است بدانید مگنتارها در دوره های زمانی چند ثانیه و دقیقه - زیر ده دقیقه - از خود پالس های رادیویی ساطع می نمایند و یافتن ستاره نوترونی که هر 22 دقیقه یکبار امواج رادیویی منتشر می نماید، عجیب است. به عبارت دیگر، هرچند مدت زمان 22 دقیقه در مقیاس زمینی ناچیز است اما برای مگنتارها این یک دوره طولانی به شمار میرود. تحقیقات این مطالعه به تازگی در مجله Nature به چاپ رسیده است.

این مگنتار با دوره بسیار طولانی خود GPM J1839-10 نام دارد و برای اولین بار با استفاده از آرایه میدان وسیع Murchison، یک آرایه تلسکوپ رادیویی واقع در غرب استرالیا، مشاهده شد. براساس آرشیوهای رادیویی، این جسم از سال 1988 تا به امروز درحال ساطع کردن امواج رادیویی به فضا است.

آن ها مجددا این جرم را در سال 2022 زیر نظر گرفتند و دریافتند که دوره زمانی پالس آن پنج برابر طولانی تر از حالت عادی برای یک مگنتار است. به طور کلی، ستاره های نوترونی یکی دیگر از اجرام مرموز و جالبی هستند که در فضا یافت می شوند.

این اجرام به آن جهت ستاره نوترونی نامیده می شوند که هسته مرکزی آن ها دارای گرانش بسیاری قوی ای است و همین سبب می گردد ذرات بادار مثل پروتون و الکترون در درون ستاره به ذرات بدون بار - نوترون - ترکیب شوند.

میدان مغناطیسی ستاره های نوترونی درحقیقت مسئول تابش های رادیویی این اجرام است که درحقیقت به آن ها انفجار رادیویی سریع یا به اختصار FRB می گویند. این تابش ها به قدری قدرتمند هستند که همیشه اخترفیزیکدانان تعدادی از آن ها را می توانند در نواحی مختلف رصد نمایند - حتی در کهکشان خودمان. با این حال دسته دیگری از انفجارها هستند که به آن ها انفجارهای رادیویی طولانی مدت گفته می گردد که بسیار نادر هستند.

ناتاشا هرلی واکر اخترفیزیکدان مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی دانشگاه کرتین و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این ستاره نوترونی شگفت انگیز درک ما از ستاره های نوترونی و اجرام فضا و بعلاوه مگنتارها را به چالش کشیده است. پیش از این هیچ مگنتاری با این دوره پالس طولانی مشاهده نشده بود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3950

به "ستاره مرموز که از 30 سال پیش بی وقفه چشمک می زند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره مرموز که از 30 سال پیش بی وقفه چشمک می زند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید