مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران ، نگهداری واکسن در دمای منفی 80 درجه!

به گزارش هنجس بلاگ، به گزارش خبرنگاران، همزمان با اعلام خبر ساخت واکسن کرونا در چین و آمریکا و احتمال فراوری انبوه آن، امیدواری ها برای رسیدن واکسن کرونا به کشور قوت گرفته است.

مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران ، نگهداری واکسن در دمای منفی 80 درجه!

روز گذشته بود که رئیس کانون انجمن های صنفی تکنسین های دارویی به خبرنگاران گفت احتمالا واکسن کرونا تا خاتمه سال به کشور وارد گردد و این دارو به دست ایرانی ها برسد.

اما روزنامه گاردین به نقل از شرکت فایرز آمریکایی در مشخصات این واکسن به نکته بسیار مهمی اشاره نموده و آن هم نگهداری این واکسن در دمای منفی 80 درجه است.

موضوعی که گفته می گردد احتمالا تهیه این واکسن توسط کشورهای کم درآمد را با مشکل روبرو کند. چراکه این واکسن احتیاج به زنجیر فوق سرد دارد، یعنی باید در دمای منهای 80 درجه سلسیوس نگهداری گردد و هر کشوری توان و امکانات لازم برای نگهداری این واکسن در دمای زیر 80 درجه را ندارد.

حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا ایران امکانات نگهداری واکسن در دمای منفی 80 درجه را دارد یا نه؟ این سوالی است که مقامات وزارت بهداشت باید به آن جواب دهند و در حالی که مردم منتظر واردات هرچه سریع تر این دارو به کشور هستند شرح بدهند که آیا چنین امکان فنی ای در ایران وجود دارد یا نه.

دولت آلمان برای مرحله اول واکسیناسیون در حال برنامه ریزی برای ساخت مراکز واکسیناسیونی است که مجهز به فریزرهایی با دمای بسیار پایین است.

البته اوغور شاهین، مدیرعامل شرکت آلمای بیوان تک گفته این شرکت در حال آنالیز در این باره است که آیا می توان این واکسن را تا 5 روز در دمای 4 درجه سلسیوس یخچال معمولی نگهداری کرد یا نه.

شرکت بیوان تک یک شرکت آلمانی است که همراه شرکت آمریکایی فایزر واکسن کرونا را ساخته اند و می گویند در 90 درصد موارد تزریق این دارو موثر بوده است.

کدام کشورها در لیست واردات واکسن هستند؟

براساس آنچه نتیجه تحقیقات دو شرکت فایزر و بیون ان تک نشان می دهد هر فرد احتیاج به دو دوره دارو دارد و هر بار باید یک دوز از این دارو را تزریق کند.

از طرف دیگر گفته می گردد این دو شرکت تا خاتمه امسال میلادی، 50 میلیون دوز واکسن فراوری نمایند که برای 25 میلیون نفر ضروری است.

البته گفته شده میزان فراوری این واکسن تا خاتمه سال 2021 به دود 1.3 میلیارد دوز برسد که این میزان هم حدود 700 میلیون نفر از جمعیت متقاضی را پوشش می دهد.

در این میان بسیاری از کشورها از قبل واکسن فایزر/ بیوان تک را سفارش داده اند. بریتانیا 30 میلیون دوز واکسن سفارش داده است. اتحادیه اروپا 200 میلیون دوز واکسن سفارش داده است که میان کشورهای این اتحادیه توزیع می گردد.

با این مقدمات باید دید که آیا ایران می تواند در اولویت دریافت نمایندگان این واکسن قرار بگیرد و جز آن اینکه آیا امکان نگهداری واکسن در دمای منفی 80 را دارد یا نه؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2108

به "مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران ، نگهداری واکسن در دمای منفی 80 درجه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران ، نگهداری واکسن در دمای منفی 80 درجه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید