نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در خانه پدری جلال آل احمد برگزار گردید

به گزارش هنجس بلاگ، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در خانه پدری جلال آل احمد برگزار گردید.

نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در خانه پدری جلال آل احمد برگزار گردید

نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در آستانه یکصدمین سالروز جلال آل احمد در خانه تاریخی و پدری او در محله سنگلج تهران و با حضور اعضای خانواده جلال، اساتید دانشگاه و هنرمندان برگزار گردید.

محبوبه کاظمی دولابی، توسعه گر فرهنگی که خانه پدری جلال آل احمد را در دست بازسازی و بهره برداری دارد، در ابتدای این نشست گفت: مهمترین انگیزه برای افرادی که کار فرهنگی می نمایند، آنهایی که بازسازی و نگهداری یک بنای میراثی و تاریخ را انجام می دهند و توان، وقت، زندگی و سرمایه مادی خود را می گذارد، بالاتر و والاتر از منافع و اهداف مالی است. البته مسئولان و خاندان منتسب به یک بنای تاریخی مانند همین مکان که در آن حضور داریم (خانه پدری جلال) و همه کسانی که مرتبط با این حوزه هستند، در پیشبرد اهداف مشترک و نگه داشتن این بناها و میراث فرهنگی مسئولیت حمایتی دارند.

کاظمی دولابی اضافه نمود: میراث فرهنگی گذشته و تاریخ ماست. خوشبختانه وزارت میراث فرهنگی در نظر دارد تا انجمن خیرین میراث فرهنگی را راه اندازی کند، اقدام ارزشمندی است، راه اندازی این خانه ها و بازسازی و تغییر کاربری آنها صرفا جنبه مالی ندارد. اگر چه رویکرد توسعه اقتصاد فرهنگی موجب می گردد تا این خانه ها و بناهای تاریخی زنده و ماندگار شوند.

کاظمی دولابی بیان نمود: امیدوارم با گرفتن مجوز موزه، خانه پدری جلال را به عنوان موزه افتتاح نموده و آثاری که به عنوان هویت ملی و منابع فرهنگی شناخته می شوند را جمع آوری و به نمایش عمومی بگذاریم، بعلاوه امیدوارم در این خانه بتوانیم برنامه های فرهنگی و هنری را به صورت منسجم برگزار کنیم.

وی اضافه نمود: ما به حمایت حداکثری مسئولان به خصوص شهرداری منطقه 12 احتیاج داریم، چون تنها بحث بازسازی و کاربری خانه مطرح نیست. باید این محل، شرایط مناسبی برای رفت و آمد داشته باشد. نمیتوان گفت این خانه را بازسازی و بهره برداری نموده و کاری به بیرون از آن نداشته باشیم.

کاظمی دولابی گفت: شهرداری باید به یاری بیاید تا بتوانیم خیابان همجوار این خانه را به خیابان هنر تبدیل کنیم. در این زمینه طرحی هم به مسئولان شهرداری داده ایم تا از هنر و هنرمندان استفاده کنیم و کوچه را برای عبور و مرور گردشگران مجذوب کننده کنیم. این محله هر چه زیباتر گردد و امنیت آن هم بالاتر می رود.

توسعه گر فرهنگی گفت: امیدوارم روندها و فرآیند اداری برای جذب حمایت فعالان فرهنگی کوتاه تر گردد موانع برداشته گردد تا بتوانیم با گرفتن مجوزهای لازم کارهای این خانه را سریع تر انجام گردد، از مسئولان دولتی و نهادهای عمومی درخواست می کنم به خانه پدری جلال برای تبدیل شدن به یک مکان فرهنگی و هنری یاری نمایند.

محمد حسین دانایی، خواهرزاده مرحوم جلال آل احمد در این نشست گفت: لایه های غیر اصیل این خانه را پوشانده بود و متخصصان بازسازی این بنا کوشش کردند تا این لایه ها را بردارند و بنا به اصل خودش برگردد.

وی گفت درباره جلال هم چنین اتفاقی افتاده هر کسی با هر هدفی که خواسته از جلال یک شخصیتی ساخته که با واقعیت منطبق نیست. ما سعی می کنیم با یاری اعضای خانواده و جمع آوری اسناد و مدارک غبارروبی کنیم و لایه های اضافی را برداشته و به سمت شفاف سازی برویم.

وی اضافه نمود: 12 سال پیش مهدی آل احمد این خانه را در اختیار سازمان میراث فرهنگی وقت گذاشت آن موقع رنگ و لعابی به خانه زدند و مرنام رونمایی به وسیله رئیس وقت سازمان برگزار گردید ولی بعد از دو روز همه چیز تمام شد و انگار نه انگار قرار بوده در این خانه اتفاقاتی بیفتد. گذشت تا زمانی که خانم کاظمی آمد و این خانه را احیا کرد. ما به او یاری می کنیم و آمادگی همکاری داریم تا فریادها را به گوش مسئولان برسانیم.

مهدی حمزه نژاد، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علوم و صنعت و مشاور طرح بازسازی و احیای خانه پدری جلال نیز درباره بازسازی و احیا و روند بهسازی این خانه براساس مطالعات گذشته گفت: خانه پدری جلال دوره تحول معماری ایرانی را پشت سر گذاشته و ریشه های سنتی دارد. ریشه های اولیه بنا براساس نقشه های سال 1270 به نام حاج علی بزاز بوده است و این خانه به قدری اهمیت داشته که به نام او ثبت شده است.

وی گفت: حدود 40 سال بعد تحول اساسی در خانه شکل گرفت به نحوی که الان می بینیم ضلع شمالی و جنوبی خانه اختلاف زیادی دارد.

وی توضیح داد: این بنا براساس توصیه ای که شد به سال 1310 برگشت و الحاقاتی که در آن شده بود را حذف کردیم، چون لایه قدیمی تر اصیل بود. اجزایی مانند آب انبار، سرداب، بادگیر کوچک که میتوان در ضلع جنوبی دید و قسمتهایی که برای قبل از سال 1310 هستند، بخش های ارزشمند این خانه به شمار می آید.

صالح آبادی از شهرداری منطقه نیز در این برنامه حضور پیدا کرد و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با خانه پدری جلال گفت: معماری و ادبیات هر ملتی تجلی باورهای آن جامعه است. افرادی هستند که اگر چه به حوزه هنر اهمیت می دهند اما شاید مشغولیت آنها باعث نگردد؛ قدم بزرگی را بردارند.

وی گفت: در بعضی از محلات، تجربه واگذاری کار را به مردم داشتیم که پیروز بوده است. یکی از آنها بوستان حسابی است که با همکاری انجمن سنگلج، در آنجا پنجشنبه بازار بانوان محلی و شب های سنگلج برگزار می گردد. تجربه دیگر در محله چال میدان است که فضای بی دفاع شهری در اختیار مجموعه ای داده شده که در آنجا با کاربری گلخانه برای تعدادی از معلولان کارآفرینی شده است.

در این مرنام محمد علی صالحی طالقانی هنرمند نویسنده شاعر و خطاط و رایزن اسبق ایران در کشورهایی از جمله لیبی، یمن و ژاپن قطعه شعری که سروده بود را در قالب تابلو خط به خانه پدری جلال اهدا کرد. بعلاوه، الله دادیان یکی از هنرمندان همراه با آواز سنتی و سنتورنوازی، خطی را به صورت بداهه نقاشی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3978

به "نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در خانه پدری جلال آل احمد برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست آنالیز یکصد سال روشنفکری متعهدانه در ایران در خانه پدری جلال آل احمد برگزار گردید"

1 دیدگاه

Moj 7 آذر 1402

پس روشن فکری چیشد!

پاسخ به Moj
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید